Γραμματική αναγνώριση λέξεων - Όλα για την τάξη μου Cute Blue Pencil
Untitled

Πέμπτη 8 Νοεμβρίου 2018

Γραμματική αναγνώριση λέξεων



Όταν θέλουμε να κάνουμε γραμματική αναγνώριση ενός ρήματος ,
θυμόμαστε ότι κάθε ρήμα έχει :



          1.  Χρόνο

  •        ενεστώτας (τώρα)   π.χ. λύνω, γράφω
  •         παρατατικός (χθες συνέχεια) π.χ. έλυνα, έγραφα
  •         αόριστος (χθες μια στιγμή) π.χ. έλυσα, έγραψα
  •         παρακείμενος (ως τώρα) π.χ. έχω λύσει, έχω γράψει
  •         εξακολουθητικός μέλλοντας (αύριο συνέχεια) π.χ. θα λύνω, θα γράφω
  •         στιγμιαίος μέλλοντας (αύριο για μια στιγμή) π.χ. θα λύσω, θα γράψω
  •         υπερσυντέλικος (έγινε χθες πριν από κάτι άλλο) π.χ. είχα λύσει, είχα γράψε
  •         συντελεσμένος μέλλοντας (κάτι θα έχει τελειώσει στο μέλλον σε μια ορισμένη στιγμή)             π.χ. θα έχω λύσει, θα έχω γράψει

       2.  Πρόσωπο
  • Α΄ πρόσωπο (εγώ – εμείς)
  • Β΄ πρόσωπο (εσύ – εσείς)
  • Γ΄ πρόσωπο (αυτός, -ή, -ό – αυτοί, -ές, -ά


     3.  Αριθμό
  • ενικός (εγώ, εσύ, αυτός, -ή, -ό)
  • πληθυντικός (εμείς, εσείς, αυτοί, -ές, -ά)

    4.  Φωνή
  •  ενεργητική (-ω) π.χ. λύνω, γράφω 
  •  παθητική (-μαι) π.χ. λύνομαι, γράφομαι
   5.  Έγκλιση
  • οριστική
  • υποτακτική
  • προστακτική
   6. Συζυγία
  • α΄   ( -ω ,  - ομαι )
  • β΄   ( -ώ ,  - ιέμαι και - ούμαι)
    7.  Να φέρουμε το ρήμα στο α΄ πρόσωπο της οριστικής του ενεστώτα, λέγοντας :

                                                εγώ (τώρα ) + το ρήμα


π.χ. 

➤ Να κάνετε γραμματική αναγνώριση του ρήματος: γράφεις :









Είναι
ρήμα, χρόνος ενεστώτας,  β΄ πρόσωπο ενικού αριθμού,  φωνή ενεργητική ,  έγκλιση οριστική, α΄συζυγία, του ρήματος  εγώ γράφω .













Όταν θέλουμε να κάνουμε γραμματική αναγνώριση μιας λέξης, πρέπει πρώτα να βρω τι μέρος του λόγου είναι η λέξη που έχω :








1. Τι είναι
  • ουσιαστικό
  • επίθετο
2. Γένος
  • Αρσενικό 
  •  θηλυκό 
  • ουδέτερο
3. Πτώση
  • Ονομαστική
  •  Γενική 
  • Αιτιατική 
  • Κλητική 
4. Αριθμός
  •  Ενικός 
  •  Πληθυντικός
5. Του... (πάντα την ονομαστική του ενικού αριθμού γράφω)
  • ουσιαστικού
  •  επιθέτου


π.χ. 
  • Να κάνετε γραμματική αναγνώριση της λέξης  των καλαμιών :



Είναι ουσιαστικό, γένος ουδετέρου, πτώση γενική , αριθμός πληθυντικός, του ουσιαστικού το καλάμι.

  •  Να κάνετε γραμματική αναγνώριση της λέξης : τις όμορφες

Είναι επίθετο, γένος θηλυκού, πτώση αιτιατική,  αριθμός πληθυντικός, του επιθέτου ο όμορφος, η όμορφη, το όμορφο.










....................................

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το σχόλιό σου θα εμφανιστεί μόλις εγκριθεί

Next previous