Όπου υπάρχει ηλεκτρικό ρεύμα, δημιουργείται μαγνητικό πεδίο
Το 1820 ο Δανός φυσικός Χανς Κρίστιαν Έρστεντ
( Hans Christian Oersted )
κάνοντας πειράματα με την μπαταρία που είχε εφευρεθεί λίγα χρόνια πριν, είχε ξεχάσει κοντά σε έναν αγωγό μια πυξίδα .
Παρατήρησε ότι όταν ο αγωγός άρχισε να διαρρέεται από ηλεκτρικό ρεύμα, η μαγνητική βελόνα της πυξίδας μετακινήθηκε.
Τα πειράματα που ακολούθησαν οδήγησαν τους Γάλλους φυσικούς Ampere και Arago και τον Αμερικανό Henry στην κατασκευή των πρώτων ηλεκτρομαγνητών.
Ο ηλεκτρομαγνήτης έλκει μαγνητικά υλικά, και έχει βόρειο και νότιο μαγνητικό πόλο, όπως ένας μόνιμος μαγνήτης, δεν είναι όμως μόνιμοι μαγνήτες.
Όταν σταματήσει να ρέει ηλεκτρικό ρεύμα,
σταματά και η ιδιότητα που έχει να έλκει αντικείμενα.
Με τους ηλεκτρομαγνήτες πετυχαίνουμε να δίνουμε μαγνητικές ιδιότητες σε υλικά που δεν είναι μαγνήτες, για όσο διάστημα διαρρέονται από ηλεκτρικό ρεύμα.
Στους ηλεκτρομαγνήτες οφείλουμε τη λειτουργία των περισσότερων ηλεκτρικών συσκευών που χρησιμοποιούμε σήμερα : η ηλεκτρική οδοντόβουρτσα, το κινητό τηλέφωνο, τα κουδούνια, το πλυντήριο, ο ανεμιστήρας, το ψυγείο, το μικρόφωνο, και άλλα πολλά.
Για να φτιάξω έναν απλό ηλεκτρομαγνήτη χρειάζομαι :
- Καλώδιο
- Μπαταρία
- Καρφί
- Συνδετήρες
Τυλίγω σφιχτά γύρω από το σιδερένιο καρφί το καλώδιο.
Στις άκρες του καλωδίου στερεώνω από έναν συνδετήρα. Συνδέω το καλώδιο με τη βοήθεια των συνδετήρων στους δύο πόλους της μπαταρίας.
Ο ηλεκτρομαγνήτης έχει μαγνητικές ιδιότητες μόνο όταν διαρρέεται από ρεύμα.
Εναέρια τρένα
Τα τρένα αυτά δεν ακουμπούν στις ράγες. Τόσο στα τρένα όσο και στις ράγες είναι τοποθετημένοι ισχυροί ηλεκτρομαγνήτες. Χάρη στη μικρή τριβή μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητα που ξεπερνά τα 500 χιλιόμετρα την ώρα.
Ηλεκτρομαγνητικό τρένο στην Ολλανδία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το σχόλιό σου θα εμφανιστεί μόλις εγκριθεί