Τρίτη 5 Φεβρουαρίου 2019

26. Η ανάπτυξη των γραμμάτων και η μελέτη των αρχαίων Ελλήνων κλασικών




Μετά τη λήξη της εικονομαχίας και στα χρόνια της Μακεδονικής δυναστείας, που ακολούθησαν,
το Βυζάντιο γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη στα γράμματα και τις τέχνες.






Ο αυτοκράτορας Μιχαήλ Γ’ και ο θείος του καίσαρας Βάρδας ίδρυσαν το πανεπιστήμιο της Μαγναύρας.










 Σ’ αυτό δίδαξαν ονομαστοί καθηγητές, όπως ο Λέων ο μαθηματικός, ο πατριάρχης Φώτιος, ο Ιωάννης Γραμματικός και ο φωτιστής των Σλάβων Κωνσταντίνος - Κύριλλος.
Οι καθηγητές πληρώνονταν από το κράτος και «το έργο τους ήταν κάλλιστο και περιβόητο».










Όλα σχεδόν τα μαθήματα γίνονταν στην ελληνική γλώσσα και στην έδρα της Φιλοσοφίας διδάσκονταν οι αρχαίοι Έλληνες συγγραφείς.
















Η φοίτηση όσων διακρίνονταν για την επιμέλειά τους ήταν δωρεάν.
Από τους καθηγητές και τους απόφοιτους του Πανεπιστημίου το βυζαντινό κράτος και η εκκλησία έπαιρναν τους ανώτερους υπαλλήλους τους.















Την ίδια περίοδο λειτουργούσε στην Κωνσταντινούπολη και η Πατριαρχική Σχολή.
Εκεί, όπως και στη Μαγναύρα, δίδαξαν μορφωμένοι κληρικοί και λαϊκοί.










Μελέτησαν τους αρχαίους Έλληνες συγγραφείς και κατέγραψαν σε χειρόγραφα βιβλία και περγαμηνές,  ό,τι είχε διασωθεί από την αρχαία λογοτεχνία, τη φιλοσοφία και τις επιστήμες .











Στο έργο αυτό πρωτοστατούσαν ο πατριάρχης Φώτιος, ο επίσκοπος Καισαρείας Αρέθας και ο φιλόσοφος Μιχαήλ Ψελλός.









Σπάνιο Χειρόγραφο βιβλίο






Τα χειρόγραφα αυτά βιβλία, ζωγραφισμένα με θαυμάσιες μικρογραφίες, πλούτιζαν τις δημόσιες βιβλιοθήκες του κράτους και πωλούνταν στις ιδιωτικές.
















Από τα έσοδα των πωλήσεων αγόραζαν τα υλικά γραφής των βιβλίων.




















Αλλά και οι ίδιοι οι αυτοκράτορες Λέων ΣΤ’ ο σοφός και Κωνσταντίνος ο Πορφυρογέννητος έγραψαν πολλά βιβλία.












Τα χρόνια αυτά 
« το παλάτι έμοιαζε με ακαδημία, όπου όλοι μελετούσαν ».
















 Η ανάπτυξη αυτή των γραμμάτων ωφέλησε και την τέχνη.
Η μικρογραφία, η ελεφαντοτεχνία και η διακοσμητική λειτούργησαν





















παράλληλα προς την αγιογραφία, που επανήλθε μετά την αναστήλωση των εικόνων.















Για όλα αυτά, πολλοί ονομάζουν την περίοδο αυτή 
«χρυσή εποχή» του Βυζαντίου 
και άλλοι 

«μακεδονική αναγέννηση». 







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το σχόλιό σου θα εμφανιστεί μόλις εγκριθεί